آب یک منبع حیاتی است که معمولا از محدودیت خاصی برخوردار است آب شیین موجود در محدوده جغرافیایی خاصی تقیبا ثابت و جوابگوی جمعیت محدودی است.

منابع آب مشروب اجتماعات را میتوان به سه دسته تقسیم نمود:
الف) منابع سطحی
آب‌هایی که در قالب آب باران، آب رودخانه، آب دیاچه های طبیعی، آب دیاچه ها یا سدهای ذخیره ای و قنوات در طبیعت موجود هستند و در صورتی که استحصال و بهسازی، نگهدای و بهره بردای آن‌ها با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی و فنی مقدور باشد به عنوان منبع آب آشامیدنی انتخاب میشوند.
ب) منابع آب زیرزمینی
منابعی نظیر چشمه سارها، آب چاه های کم عمق، چاه های عمیق، چاه های جای و آب حاصل از کانال‌های ساخته شده منابع آب زیرزمینی را تشکیل میدهند.
ج) منابع آب شور
و بالاخره در شرایطی که هیچ کدام از منابع فوق جهت دستیابی به آب شیین مقدور نباشد سومین منبع عبارت خواهد بود از آب دیاها و دیاچه های شور یا آب‌های شور زیرزمینی.
اکثر اجتماعات شهی و روستایی ایران از منابع آب‌های زیرزمینی بهره بردای میکنند. در دو دهه اخیر چندین طرح بزرگ و متوسط انتقال آب‌های سطحی منابع دوردست نیز تهیه و اجراء شده است. منبع اصلی آب آشامیدنی شهرهایی مانند مشهد، شیراز، تبیز، بندر عباس، کرمانشاه، کرمان و بخشی از تهران از منابع آب زیرزمینی است. اغلب روستاهای ایران به روش سنتی و علمی لیکن بعضا غلط از آب زیرزمینی استفاده میکنند. انتخاب منبع آب آشامیدنی اجتماعات چه شهی و چه روستایی، کوچک یا بزرگ مبتنی است بر هزینه تهیه، تصفیه و توزیع آن. لازم است حداقل امکانات فنی اجرایی در حد معقول، وجود داشته باشد، پس با لحاظ نمودن جنبه اقتصادی و بهداشتی منابع احتمالی آب، شناسایی و از بین آن‌ها منبع مقرون به صرفه و مطمئن انتخاب گردد. در هر حال، منبع آب آشامیدنی بایستی درنهایت آب سالم و پاکیزه ای در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

 



برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 30 دی 1393برچسب:آب-منابع تامین آب, | 19:28 | نویسنده : BoZoRgi |

 همان‌گونه که گفته شد مصرف بیش از حد آب می‌تواند آسیب‌زا باشد ولی چیزی که قطعی است مصرف کم آب بسیار مضرتر و آسیب‌زاتر است. همان‌گونه که میدانید آب در هضم غذا و حفظ و شادابی پوست و مو مؤثر است، به شما احساس سیری می‌دهد که نتیجه آن کمتر خوردن غذا و تناسب‌اندام است. حفظ سلامت و کارایی کلیه‌ها، کمک به دفع سموم از بدن، از طرف دیگر عدم مصرف آب کافی باعث کاهش توانایی و سطح انرژی در بدن می‌شود و این قضیه عامل در خستگی زودرس است.

دکتر پم دراین‌باره می‌گوید که کم بود آب موردنیاز بدن باعث خستگی زودرس و همچنین اختلال درروند پمپاژ خون در بدن توسط قلب می‌شود و همچنین این کم بود آب باعث کاهش انرژی مؤثر در بدن می‌شود که بیشترین آسیب دراین‌باره متوجه ماهیچه‌ها است. مخصوصاً زمانی که در ورزشگاه در حال ورزش هستید برای بالا بردن راندمان بدن بایستی حتماً میزان مناسب آب را مصرف نمایید وگرنه در غیر این صورت دچار مشکلات حاد می‌شوید.

و در پایان بایستی به این موضوع اشاره ‌کنم که جدای مصرف کافی و مناسب آب برای هر شخص بایستی این نکته را نیز در نظر بگیریم که می‌شود بدون مصرف کافی آب به فعالیت‌های روزانه خود پرداخت و بعضاً آن‌ها را به اتمام نیز رساند ولی بایستی در نظر داشت که شخص در طول انجام آن پروژه احساس خوب نخواهد داشت و خستگی ناشی از آن بی‌آبی می‌تواند دامن‌گیر کیفیت کار شود. لذا توصیه می‌شود که تا آنجا که امکان دارد عادات نوشیدن آب را به‌طور کامل در خود اصلاح کنید تا علاوه بر داشتن روزی پرانرژی از انجام فعالیت‌های روزانه خود نیز لذت ببرید و امکان شاد زیستن را حداقل از نظر عوامل درونی برای خود تا حد امکان فراهم سازید.



برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 30 دی 1393برچسب:صرفه جویی-مصرف آب, | 19:25 | نویسنده : BoZoRgi |

 

درباره مصرف بیش از حد آب نیز می‌توان مشکلاتی را برشمرد که مهم‌ترین آن‌ها آسیب رسیدن به کلیه‌ها است. دکتر پم در این زمینه به ما می‌گوید که کلیه‌های هر انسان بالغ در روز به‌طور متوسط توانایی تصفیه ۱۵ لیتر آب را دارد که اگر از این میزان مصرف ما بیشتر شود موجبات آسیب‌هایی به کلیه‌ها و کبد و مثانه شخص می‌شود. البته در کل با مقایسه آسیب‌هایی که به خاطر کم بود آب به بدن می‌رسد با ورود بیش از حد آب به بدن می‌شود نتیجه گرفت که مصرف بیش از حد آب آسیب کمتری به بدن وارد می‌کند تا مصرف کم آب؛ به‌هرحال متأسفانه شاهد آن هستیم که مصرف مایعات بین افراد خیلی کمتر از حد لازمه است که این مورد باعث ایجاد آسیب‌های جدی به بدن افراد شده است.
 

برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 30 دی 1393برچسب:صرفه جویی-مصرف آب, | 19:23 | نویسنده : BoZoRgi |

 

 
همه مشكل ها به خاطر این است که ما خشک و نیمه خشک بودن 85 درصد مساحت کشور پهناورمان را و کم بارش بودن منطقه خود و مایه حیات بودن آب را باور نداریم و گر نه به آب،این مایه حیات و مایه تمدن این گونه جفا نمی کردیم. هنوز برای نجات آب و دشت های بحرانی کشورمان از جمله دشت خراسان رضوی و مشهد و نجات دشت تشنه فرصت داریم، هنوز می توان برای جلوگیری از هدر رفت آب و بخش کشاورزی، صنعت و آب شرب کارهای بزرگ بسیاری انجام داد...هنوز می توان به پدیده بارور کردن ابرها در زمان مناسب نگاهی جدی  داشت، هنوز می توان برای مهار روان آب هایی که غلت زنان از مرزهای کشور خارج می شود کاری اساسی کرد، هنوز می توان به صورت جدی حق اب خود را از کشور همسایه افغانستان به صورتی قانونی پیگیری کرد. هنوز می توان با انجام کارهای بزرگ و بلند مدت حتی اقلیم برخی مناطق کشور را با استفاده از دستاوردهای جدید علمی تغییر داد. هنوز می توان با برنامه ریزی هايمان، زاینده رود و دریاچه رضائیه را از مرگ نجات داد، حتی هنوز می توان بر روی طرح بزرگ اتصال دریای خزر به خلیج فارس جدی تر اندیشید.

هنوز می توان از نقطه نظرهای دقیق و علمی کارشناسان آب، زمین، محیط زیست، سدسازی، آبخیزداری و آبخوانداری برای نجات آب کشور و به خصوص خراسان رضوی و مشهد عزیز استفاده های فراوان کرد و حرف ها و هشدارهای آنان را جدی گرفت و اگر امروز به شکلی اساسی و مبنایی طرحی نو در نیندازیم و چاره ای اساسی نیندیشیم، باور کنید برای نجات آب فردا دیر است...


برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 30 دی 1393برچسب:صرفه جویی-مصرف آب, | 16:10 | نویسنده : BoZoRgi |

 نجات آب، نجات زندگی

 

فراوانی آب ، تنها یک توهم است...  در فاصله زمانی که شما این پیام را می خوانید یک كودك بر اثر بيماري­هاي مرتبط با آب جان خود را از دست داد.

 

برای تهیه هر عدد نان 200 گرمی 280 لیتر آب مصرف می شود، معادل 40 دقیقه باز بودن کامل شیر آب!!!

 

باور کنیم که در کویر زندگی می‌کنیم... بخش اعظمی از سطح استان در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است.

 

هر لیتر روغن موتور بیش از یک میلیون لیتر آب را غیر قابل استفاده می کند!

 

نگاه دشت­های خشک استان برای نجاتشان به سوی همه­ی ماست.

 

ما  آب را از پدرانمان به ارث نبرده‌ایم بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته ایم...

 

زندگی آب در دست ما و زندگی ما در دست آب است.

 

قطرات آب در طبیعت  مانند  قطرات خون در بدن هستند.

 

قطره قطره آب، لحظه لحظه زندگی است، لحظه های زندگی را هدر ندهیم.

 

آب سر چشمه ی حیات است ،بدون آب زندگی و جود نخواهد داشت.

 

حفاظت آب های زیر زمینی نیاز به عزم ملی دارد.

 

خشکی در استان ما یک واقعیت اقلیمی است ... تنهاراه مقابله با آن ،مصرف صحیح آب است.

 

نگاه نگران نسل های آینده را با مصرف بهینه آب به آرامش تبدبل کنیم.

 

آب را گل نکنیم ... مردمان سَرِرود آب را می فهمند ... گل نکردندش، ما نیز آب را گل نکنیم.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 29 دی 1393برچسب:نجات آب،نجات زندگی , | 17:15 | نویسنده : BoZoRgi |

 همانطور که همه شما دوستان مطلع هستید،مصرف حدود 89درصد از آب ،به کشاورزی اختصاص داده شده است و11درصد باقیمانده در دو بخش شرب، صنعت وخدمات مصرف می شود. به راحتی می توان در یافت که صرفه جویی در بخش کشاورزی مفید ترین راهکار برای حفظ منابع آب می باشد.

پس شعار نجات آب امسال را با عنوان زیر سر می دهیم:

کاهش مصرف آب کشاورزی،مهم ترین راهکار نجات آبهای زیر زمینی

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 29 دی 1393برچسب:شعار،نجات آب, | 17:8 | نویسنده : BoZoRgi |

 آب مايه حيات و عامل و محرك اصلي فعاليتهاي كشاورزي به شمار مي رود و 70 درصد آب مصرفي جهان به آبياري اختصاص مي يابد بسياري از كشورها بخصوص كشورهايي كه در مناطق خشك و نيمه خشك قرار دارند براي توليد محصولات كشاورزي به آب نياز دارند و بيش از 90 درصد توليدات زراعي و باغي كشور ما نيز حاصل كشت آبي است و در واقع آب محور توسعه كشاورزي است منابع آب تجديدشونده كشور 130 ميليارد مترمكعب است و از 5/89 ميليارد مترمكعب آب استحصال شده در كشور 83 ميليارد آن در بخش كشاورزي مصرف مي گردد (5/93 درصد) و علي رغم محدوديت شديد منابع آب بهره وري و كارآيي استفاده ازاين منابع بسيار پايين است بخش كشاورزي درآينده بايد ضمن مصرف آب كمتر توليد بيشتري را عرضه نمايد.

جمعيت ايران در سال 1300 كمتر از 10 ميليون نفر بوده كه امروز به بيش از 70 ميليون نفر افزايش يافته(1385) و هفدهمين كشور پرجمعيت دنياست و پيش بيني مي گردد در سال 2050 جزو ده كشور پرجمعيت جهان به  شما رايد .


                            

 


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 29 دی 1393برچسب:بحران آب,کم آبی,خشکسالی, | 17:1 | نویسنده : BoZoRgi |

 میانگین بارندگی در سطح خشکیهای کره زمین حدود 860 میلیمتر تخمین زده می شود و میزان بارش در ایران حدود 250 و در استان خراسان رضوی 225 میلیمتر می باشد که کمتر از یک سوم میانگین جهانی است، از طرفی زمان ریزش نزولات جوی و محل ریزش آنها نیز با نیاز بخش کشاورزی، که مصرف کننده اصلی آب در کشور می باشد، مطابقت ندارد. بنابراین باید پذیرفت که خشکی درکشور ما یک واقعیت اقلیمی است.

پس از هر بارش حدود 72 % آب حاصل از آن بلافاصله به جو باز می گردد، بخشی از آن جاری شده و به رودخانه ها و دیگر آبهای سطحی میریزد و بخش کوچکی نیز به داخل زمین نفوذ کرده و وارد آبهای زیر زمینی می گردد، به طور متوسط جمع تغذیه سفرههای زیرزمینی در کشور ما حدود 56 میلیارد مترمکعب در سال است، در حالی که برداشت از این منابع سالانه بیش از 63 متر مکعب برآورد شده است، بنابراین منابع آب زیر زمینی کشور هر سال با بیش از 7 میلیارد متر مکعب کسری مخازن مواجه می باشند. میزان کسری مخزن در استان خراسان رضوی بالاترین میزان در بین استانهای کشور می باشد و سالانه به بیش از 07/1 میلیارد مترمکعب میرسد این امر لزوم پیشگیری از مصارف بی رویه به خصوص در بخش کشاورزی که بزرگترین مصرف کننده این منابع می باشد را روشن می سازد.

 

عکاسی از آب و لیوان


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 29 دی 1393برچسب:خشکسالی,کمبود آب،آب, | 16:49 | نویسنده : BoZoRgi |

ایران به عنوان یكی از كشورهای واقع در كمربند خشك كره زمین با مشكل كم آبی مواجه می باشد رشد فزاینده جمعیت و نیاز به محصولات كشاورزی و دامی و محدودیت منابع آب و خاك به عنوان بستر اصلی تولیدات كشاورزی مساله كم آبی رابه گونه یی بسیار جدی فرا روی كشور قرارداده است . در واقع خشكسالی نیز به عنوان یك پدیده ط طبیعی همچون سایر پدیده های طبیعی به مدد دانش ، آگاهی ،برنامه ریزی و مدیریت صحیح قابل پیش لبنی و كنترل می باشد و خسارت های ناشی ازآن را می توان به حداقل رساند. 
بحران آب و محدودیت منابع آب درحال حاضر برای بساری از كشورها و درآینده یی نزدیك برای كلیه كشورهای جهان به صورت یك معضل جدی می بایست مورد توجه قرار گیرد چرا كه این محدودیت رشد و تعالی كشورها را می تواند تحت الشعاع قرار دهد .ازاین رو می بایست به دنبال مدیریت آب برای دوره های خشكسالی 
بود ، نه مدیریت آب در دوره های خشكسالی ؟ 
متاسفانه تاكنون در خشكسالی های گذشته به صورت مقطعی عمل كرده ایم .پرداخت خسارت به كشاورزان ،استفاده از راهكارهای كوتاه مدت آبرسانی و تلاش های دیگری ازاین دست به هیچ وه كافی نبوده و جای برخورد جامع و همه جانبه همچنان خالی است . 
شدت و حجم خسارت ها و روند فزاینده ی آنها به گونه یی است كه ایجاب می كند تدابیر موثرتر و اساسی تری به خصوص جهت پیشگیری این وقایع به عمل آورد . آمار و ارقامی كه هر ساله از طرف وزارت كشور اعلام می شود خسارت های وارده به مزارع در باغ ها و تاسیسات شهری و روستایی ،خسارت های ناشی ازعدم پوش گیاهی ، جنگلی و مراتع ،مسایل و مشكل های مربوط به فرسایش خاك و هدر رفتن این سرمایه ی ، انهدام رویش گاه های طبیعی و منابع زیست محیطی كه امید زیادی به احیای دوباره آن ها می باشیم ،سهم بالاتری از آمار رابه خود اختصاص می دهد ولی همیشه درحاشیه قرار گرفته اند.پس بایید قدر این نعمت بزرگ الهی را بدانیم و درحفظ آن بكوشیم . 


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 28 دی 1393برچسب:بحران آب,کم آبی,خشکسالی, | 20:50 | نویسنده : BoZoRgi |

پيامبر صلي الله عليه و آله : در وضو نيز اسراف هست ؛ در هر چيزى اسراف وجود دارد .

پيامبر صلي الله عليه و آله :براى وضوء يك مُدّ (750 گرم) و براى غسل يك صاع (3 كيلو) آب بس است. پس از من گروهى مى آيند كه اين مقدار را كافى نمى دانند ؛ آنها برخلاف سنّت من هستند .


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 27 دی 1393برچسب:حدیث,اسراف,آب, | 23:9 | نویسنده : BoZoRgi |
آیا می دانید که بیشترین سر دردهای معمولی از کم نوشیدن آب می باشد ؟

آیا می دانید: متوسط یک کوه یخی ۲۰،۰۰۰،۰۰۰ تن است ؟

آیا می دانید شما در طول زندگی خود حدود ۷۵هزار لیتر آب می نوشید!

آیا می دانید که وزن کوه یخی متوسط الحجم ۲۰ میلیون تن است ؟
آیا می دانید سختی آب مشابه سختی بتن است.
آیا می دانید تبخیر از سطح خاک عمدهترین منبع هدر رفت آب به صورت تبخیر در ایران است.آیا می دانید: ۲۰ درصد آب شیرین جهان میان آمریکا و کانادا قرار دارد ؟

آیا می دانید به ازای هر 1 درصد افزایش نمک محلول در آب 1 درصد از شدت تبخیر کاسته می شود.
آیا می دانید اگر تمام یخهای قطبی ذوب شوند آب دریاها 14 متر بالا میآید.
آیا می دانید ارتفاع تبخیر در باران 2 متر و ارتفاع متوسط بارندگی 24 سانت است.
آیا می دانید در سالهای آتی جنگهایی بر سر آب در جهان رخ خواهد داد.
آیا می دانید : بزرگتریـن دریای دنیا دریای مدیترانه است و عمیقترین نقطه آن به ۴۳۳۰متر می رسد.

آیا می دانید : آب دریا بهترین ماسک زیبایی پوست و صورت می باشد.

آیا می دانید: در هر قطره آب ۳۳ میلیارد الکترون وجود دارد

آیا می دانید: آب گرم از آب سرد سریعتر یخ میبندد .
آیا می دانید یک گالن روغن سوخته، میتواند تقریباً 1 میلیون گالن آب تمیز را آلوده کند.
آیا می دانید فقط از درصد از آبهای زمین قابل استفاده برای آشامیدن است.
آیا می دانید زمان لازم برای این که آب اقیانوسها 1 دور در چرخه هیدرولوژیکی بچرخد 3000 سال است.
آیا می دانید این زمان برای یخهای قطبی 8000 سال و برای آبهای زیرزمینی 5000 سال است.
آیا می دانید دو سوم وزن بدن از آب تشکیل شده که 92 درصد خون 75 درصد مغز 75 عضلات از آب تشکیل شده اند.

 

 

برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 27 دی 1393برچسب:دانستنی ها,آب, | 22:12 | نویسنده : BoZoRgi |

قران کریم در خلال داستان حضرت ایوب علیه السلام، به این شیوه درمانی تلویحا اشاره و آنرا تجویز کرده است.

ماجرا به اختصار از این قرار است که وی داراى اموال و فرزندان و امکانات بسیار بود و همواره خدا را سپاس مى‏گفت. شیطان به خداوند عرضه داشت که اگر ایّوب را شاکر مى‏بینى به خاطر نعمت فراوانى است که به او داده‏اى، اگر این نعمت‏ها از او گرفته شود او بنده‏ى شکرگزارى نخواهد بود.

خداوند به شیطان اجازه داد بر دنیاى ایّوب مسلّط شود. او ابتدا اموال و گوسفندان و زراعت‏هاى ایّوب را دچار آفت و بلا کرد امّا تأثیرى در ایّوب نگذاشت. سپس بر بدن ایّوب سلطه یافت و او چنان بیمار گشت که از شدّت درد و رنجورى اسیر بستر گردید، امّا با این حال از مقام شکر او چیزى کاسته نشد.

چون ایّوب از این امتحان سخت الهى به خوبى برآمد، خداوند دوباره نعمت‏هاى خود را به او بازگرداند و سلامت جسمش را بازیافت.( نک: تفسیر نمونه، ذیل آیه 43سوره صاد)؛ به این ترتیب که به وی فرمان داد که: ارْکُضْ بِرِجْلِکَ  هَذَا مُغْتَسَلُ  بَارِدٌ وَ شَرَاب ( پاى به زمین زن (زد و چشمه آبى پدید آمد، گفتیم) این آبى است سرد براى شستشو و نوشیدن (در آن شستشو کن و از آن بیاشام تا از هر درد و الم بیاسایى). 

 

اهل لغت (مغتسل ) را دو گونه معنا کرده اند:

1. آبی که در آن غسل کنند.2. محل شستشو

نکته اول:

اتصاف این آب به وصف" بارد" (خنک) می تواند اشاره ای باشد به خواص و تاثیر بیماری زدایی آب سرد، چنانکه یافته های پزشکی امروز نیز بر آن تاکید می ورزد.

نکته دوم:

از کلمه" شراب"(آشامیدنی) نیز می توان دریافت که علاوه بر شنا و پا کوبیدن در آب سرد، نوشیدن آن نیز می تواند دارویی شفابخش برای پاره ای برای بیماری های جسمی و پوستی باشد.


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 27 دی 1393برچسب:آب درمانی,آب,قرآن, | 22:4 | نویسنده : BoZoRgi |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.